Att välja som 16- åring

Vi var samhällsvetare allesammans. Riktiga samhällsvetare som läste A-C. Åtmindstonde jag.  Idag inser jag dok att hälften av klassen spsp3a gick fotbollsgymnasium utan att jag ens reflekterade över det. När jag sammanställer en gymnasieista över Dalarna med alla gymnasiers olika program och inriktningar kan jag inte låta bli att undra. Skulle vi valt samma om valet skulle ske nu? Jag hade nog det. Men kanske hade jag försökt klämma in ytterligare kurser, åtmindstonde hade det blivit så om jag inte snubblade där under andra året och fick nöja mig med bara en handfull extra.

Det är så mycket man inte vet, Vansbro är riksidottsgymnasium för cyklister, i Säter kan du (ironiskt nog) läsa omvårdnadsprogrammet med inriktning psykiatri. I Rättvik kan du läsa estetiska programmet med inriktning folkmusik och i Orsa med inriktning musik- och ljudproduktion, i Mora hittar vi ett konståkningsgymnasium. På mitt gamla gymnasium har mitt program fått en ny inriktning i tiden; Miljö och samhällsbyggnad. Och i Borlänge på Hushagen kan du lära dig mer om färskvaruhantering. Jag ser ett samband. De är de mindre orterna som har de unika utbildningarna. Kanske jag skulle bott i Malung/Sälen och gått slalom/snowboard gymnasium, det var storebrors dröm men kunde varit min handling. Men, mest av allt ångrar jag att jag inte sökte till konservatoriet, klassisk musik i tre år med flöjten som klasskamrat. Intressant att notera är också att Dalarna kryllar av fotbolls och hockeygymnasium liksom dans och innebandy.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback