Att finna en plats i tillvaron att kalla "min".

Efter ett tidigt möte med sykonsulenten trodde jag att hjärtklappningen skulle lugna ned sig, snarare tilltog den, det blev så många nya frågor och beslut att noga överväga inom kort, kort tid. Såna där beslut som kan ha betydande betydelse för den fortsatta vandringen. Letar i kurskatalogen och finner lite nytt för att nästa sekund upptäcka att några av kurserna har jag redan i bagaget, medan det finns andra jag gärna packar; Reklametik och kommunikationsprocesser, marknadsföring samt kommunikation och organisation kanske står på schemat, eventuellt.

Det blir en konstig vår.
Jag kommer fly än hit och än dit för att ibland stå still. Den evige funderaren funderar på hur tillvaron kommer att te sig, annorlunda är nog ledordet, men sammtidigt, hade någon för ett år sedan berättat hur livet skulle se ut just nu hade jag nog skrattat och sagt "aldrig". "Aldrig att jag kommer ha sån tur". När jag satt hos syon studerade vi mina redan packade poäng, där mellan raderna kunde jag läsa vad som följde mig längs vägen då, varför betygen såg ut som de gjorde. Jag såg den rädda, blyga 19 -åringen med ännu hes röst efter studentfirande som ville visa att hon tog rätt beslut vad gällde det mesta. 19 -åringen som växte månad för månad och mötte nya människor med andra erfarenheter. Hon som tappade skärpan och höll på att ramla fullt ut men reste sig, kanske med några för många skrubbsår igen men ändå mer hel, hon hade rammlat mer, djupare tidigare.  Tjejen som fick ett eget gäng med vänner i alla åldrar där vi delade allt. Vi som tog beslutet att gå emot rekomendationer och köra vårt race, så krachade vi totalt och skildes åt. Om jag skulle läsa om några av de där kurserna idag skulle jag tänka annorlunda, man blir lite klokare med åren. Men i gänget lärde jag mig att ta för mig, att alltid tro på mig själv. Syon sa några ord som har ringt i öronen, "jag ska hålla utkik efter dig för vad jag ser är någon som kommer nå målet, ingen annan av de jag pratat med har sett så beslutsamma ut i blicken när de berättar om sina planer". Jag önskar att hon har rätt, att jag får springa över mållinjen med ett leende. Syon gav mig ett tips som jag ska bekanta mig mer med, för det hon sa stämmer men jag har bara inte tänkt på det förut. Det finns en anledning till varför jag är där jag är, varför min tillvaro ser ut som den gör och det är något jag ska lyfta fram, att just nu är en del av min plan för att nå målet. I och för sig menar jag inte det nuet som jag trasslat mig in i där varje minut innebär en kamp mot klockan utan den tillvaro som gör att jag befinner mig där jag är, i det system jag lever i som kallas studier, högskolestudier. Jag tror på tillfälligheter, att ta de chanser som ges. Att jag tackade ja till det där projektet hösten -05 ledde mig mot min lycka som jag är i, min lilla bubbla, tänk om jag då hade vetat vad jag vet nu. Att jag vågade hoppa och vingarna faktiskt ännu bär mig. Att jag flyger tillsammans. Vi kommer flyga ett tag till, kanske möta våren men vad som händer sen vill inte piloten veta än så länge bara hoppas på att vi flyger rätt även i fortsättningen. Det finns dagar då jag undrar vem jag hade varit om jag inte varit jag, den jag som formats av slag och hat, kanske hade jag varit lika som dem, kanske hade det varit jag som sagt de där orden till någon annan, men jag tror inte det. Kanske borde det inte uttalas men jag är glad över vad jag gått igenom dom där jobbiga åren, blåmärkerna på insidan kommer alltid påminna mig om vad som är viktigast; att alltid våga vara sig själv och samtidigt inse att alla andra är lika betydelsefulla. Människan kan vara grym, men människan är också god. Jag har gråtit bakom stenar vid skolgårdens grönska med blodet forsande från både näsa och kropp, jag har lidit innombords och skapat ett djup som gett mig personlighets beskrivningen "mystisk", men, jag har aldrig slutat tro på att jag ska segra över dom andra, det är min plan att lyckas mot alla odds och möta dem med stolthet i blick. Att finna min plats i tillvaron och döpa den till min. Jag närmar mig och ja, syons ord ljuder än "jag ska hålla utkik efter dig..."    


Kommentarer
Postat av: Anonym

emma jag behöver sällskap, skogspromenad och godis nuuuu :P

Postat av: JD

fy fan för mobbning..Och all respekt till alla som vågar vara sig själv no matter what.

2007-10-10 @ 18:09:07
URL: http://ungsjukskoterskestudent.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback