Ge mig klarhet bland begreppen

Den svenskaste svenska högtiden närmar sig. Men dilemmat kvarstår från år till år. Heter det midsommarstång eller majstång? Klokheten kommer med åren sägs det, i tjugoett år har jag nu funderat. Rykten söderifrån säger att det är vi här i Dalarna som kallar stången vi gladeligen kvackar som grodor runt för ja just det. Var det nu midsommarstång eller majstång? Har funderat så många år så jag inte ens själv vet vad jag kallar den gröna saken för. Men fint är det och nog känner man sig en aning stolt att på självaste midsommarafton deklarera att man är dalkulla och jo då, nog har jag burit foldräkt men äger dock ingen (vilket flertalet verkar tro att alla i vårat idylliska landskap äger) . För är det något som i princip är synonymt med midsommar så är det väl Dalarna. Ingen annan landsbit innehar så mycket tradition som har blivit allmänt vedertagen i resten av landet. De klassiska symbolerna för svea så som Dalahästen säger ju sig självt var den kommer ifrån och att Sveriegskålen pryds av dansande par i folkdräkt runt en sån där tång och spelemän i bakgrunden gör konstaterandet ännu mer självklart. Sverige vore inget utan Dalarna. Just därför har förmiddagen idag ägnats åt slipning av material som kommer skickas ut till alla de som söker till högskolan här i höst. Tänk omjag hade fått hem det de kommer att få hem när jag ansökte, jag hade inte tvekat en sekund utan genast packat väskan och begett mig till ängsklockeland.


Kommentarer
Postat av: Erik Nahlén

Klarhet bland begreppen:
Majstång är ett äldre ord som inte kommer från månaden "maj", utan från ordet "maja" som betyder "att löva". En stång med löv alltså. Jag föredrar midsommarstång.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback