The story of te- drickaren som blev "kaffeberoende"

Hallonsaft i all ära, men sedan det gamla favorit caféet i hemstaden slog upp dörrarna blev ”Himmlagott” synonymt med pauserna från livet som rusar på. Dock ska ”Himmlagott” drickas endast på väl valda tillfällen som just ett besök på caféet eller när en andningspaus känns viktig. Det var svårt i början att lära sig tycka om vatten som var smaksatt (nu menar jag inte saften) men med någon sockerbit och en halv kanna mjölk som gjorde att det blev omöjligt att bränna tungspetsen, kom det där vattnet att bli en riktig höjdare och en smakfavorit. Plötsligt hade man blivit en te- drickare. Ett helt år på högre studienivå med samtal över rykande stora koppar gjorde att sockerbitarna bantades bort och nu tillförs endast ens skvätt av mjölken. Men så var det ju det där problemet med tröttheten och migränen, dessutom kan en STOR uppsatsångest och panik adderas till händelsen. Så tågade kaffet in i verkligheten.

Ingen blir väl gladare än N som försökt lära mig konsten att njuta av det svarta då halvtid i musikträningen utlyses, när han inser att han lyckats. Men sorry N, dina trick med sockerbiten går inte hem hos denna dam ge mig mjölk och jag slukar hela kaffekannan. Detta besked innebär samtidigt sorgligt nog att den träning som pågått i pauserna tillhör historien, det är nu min tur att lära upp någon annan. Kommer sakna stunderna med fniss och skratt över mina klena smaklökar som vi haft du och jag  N, tror du också kommer sakna det. (Får helt enkelt hitta på något nytt att lära ut till den flitiga eleven som det endast tagit 3 år att lära upp, men tänk dig för, numera är jag mer snabb att lära än förut)  Men H, du kommer nog inte sakna delandet av kaffekoppen med mig –nu får du allt för dig själv istället, för lilla jag har blivit vuxen och klarar av att ta en egen kopp. Och visst erkänn du med, det är mer vuxet att be om kaffe än det där varma smaksatta vattnet inte sant? Favorit caféet förbered er för en nygammal kund som blivit kaffeberoende…eller ok kaffe kanske är helt fel ord latteberoende är nog mer rätt i betydelsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback